Lekkie materiały budowlane można nosić w rękach, ale ciężkie produkty lub większe ich ilości wygodniej i szybciej będzie transportować inaczej. Tu z pomocą przychodzą m.in. taczki, wózki oraz wyciągarki. Wykorzystanie sprzętu przyspiesza także prace budowlane.
Na dużych budowach wykorzystuje się wiele urządzeń, ułatwiających transport ciężkich materiałów na duże odległości oraz na duże wysokości. Są to choćby żurawie i dźwigi. Sprzęty takie muszą być obsługiwane przez wykwalifikowanych operatorów. Na małych budowach mamy do czynienia z lekkim sprzętem transportowym – ręcznym lub zmechanizowanym. Do jego obsługi często nie potrzeba żadnych uprawnień, wystarczy krótkie przeszkolenie odnośnie bezpieczeństwa pracy.
Taczki do transportu materiałów budowlanych
Taczki służą do transportowania różnych ładunków, w tym kruszyw, zapraw, a nawet półpłynnych zapraw. Taczki mogą być jednokołowe lub w wersji stabilniejszej – dwukołowe, Dwukołowe mają większą ładowność, ale gorzej się nimi manewruje. Są polecane do używania na powierzchniach utwardzonych. Taczki budowlane produkowane są ze stali spawanej o grubości 1,5-2 mm (taczki plastikowe mają zastosowanie w ogrodnictwie). Pojemność taczek to 85, 110 lub 130 litrów. Oprócz kół mają też parę podpórek do bezpiecznego i stabilnego parkowania po dojechaniu na miejsce. Na budowę lepiej nadają się taczki o oponach z litej gumy. Opony dętkowe będą często ulegały przebiciu. Urządzeniami znacznie usprawniającymi pracę są taczki mechaniczne. Ich pojemnik na ładunek jest zainstalowany na czterokołowym podwoziu. Przednie koła napędzane są silnikiem spalinowym. Osoba obsługująca taką taczkę porusza się za nią pieszo. Do sterowania służą dwa wysoko wyprowadzone uchwyty. Na jednym z nich znajdują się manetki do obsługi silnika oraz manetka hamulca. Taczki mechaniczne mają większą nośność niż zwykłe. Ich pojemnik ma możliwość przechylania w przód, co ułatwia rozładunek kruszyw i zapraw. Do prac w trudnych terenach przeznaczone są taczki mechaniczne na podwoziu gąsienicowym.
Wózki do transportu materiałów budowlanych
Istnieje ogromna liczba modeli i wariantów wózków. Najczęściej mamy do czynienia z wózkami dwukołowymi (tak zwanymi japonki) lub czterokołowymi (platformowymi). Na dużych budowach spotyka się także wózki szynowe, samowyładowawcze. Wózki dwukołowe, konstrukcyjnie podobne do taczek, są używane do wożenia zapraw lub gotowej mieszanki betonowej. Ich zbiornik jest zamocowany tak, że można go przechylać w przód, aby opróżnić z zawartości. Mają pojemność od 180 do 300 litrów. Koła takich wózków mogą być metalowe lub z dętkowymi oponami. Wózki platformowe mają cztery koła, z czego jedna para jest obrotowa, co ułatwia manewrowanie nimi. Mogą mieć różną wielkość kół, różne rozmiary platformy i różną nośność. Porusza się je pchając lub ciągnąc, do czego służy pionowy uchwyt. Stosunkowo lekkie przedmioty można szybko przewozić aluminiowymi wózkami składanymi. Ich nośność wynosi od 50 do 300 kg. Poruszają się one na dwóch kołach z gumowymi lub dętkowymi oponami. Mają niewielką platformę metalową oraz wysoki uchwyt. Poruszają się w lekkim pochyle. Na tych o dużych pompowanych kołach można wciągać ładunki po schodach. Warto je przedtem zabezpieczyć na przykład pasami gumowymi.
Natomiast wózki widłowe rzadko stosowane na małych budowach z racji tego, że wymagają równego podłoża. Do takich warunków niezbędne są specjalne wózki wysoko zawieszone, z dużymi kołami i oponami z bieżnikiem. Są to przeważnie elektryczne pojazdy lub poruszające się na gaz z butli. Ich kierowcami mogą być tylko osoby mające odpowiednie uprawnienia. Wózki mogą przewozić wszelkie możliwe produkty, bezpośrednio na widłach lub na założonej na nie palecie lub platformie. Do wózków widłowych można stosować także metalowe pojemniki samowyładowawcze zwane kolebami, idealne do kruszyw, płynów, zapraw. Wózki zdolne są przewozić ładunki o masie do 3,5 tony oraz unosić je na wysokość nawet do 4 m (zależne jest to oczywiście od modelu wózka).
Wciągarki
do transportu materiałów budowlanych
Kiedyś używało się ręcznych wciągarek, często konstruowanych samodzielnie na budowie. Dziś dominują wciągarki elektryczne. Zbudowane są z ramienia z systemem bloczków, silnika i mechanizmu nawijania i odwijania stalowej liny, na końcu której, do tak zwanej kauszy zmocowany jest hak. Są też wciągarki, które mają silnik i mechanizm nawijający zamocowany na końcu wysięgnika. Jedne i drugie wymagają solidnego zamocowania do specjalnej konstrukcji, będącej nieodłącznym elementem każdej wciągarki. Konstrukcja ta może być zaczepiana do muru lub na przykład do rusztowania. Wciągany ładunek zawiesza się na haku za pośrednictwem wiązania, pętli lub zawiesia (łańcuchowego, linowego, pasowego).
Windy dekarskie do transportu materiałów budowlanych
Nazywane są fachowo wciągarkami pochyłymi. To urządzenia wyglądające jak duże łamane pod kątem drabiny. W ich dolnej części znajduje się silnik elektryczny i mechanizm nawijania oraz odwijania linek, które poruszają w górę lub dół platformę do transportowania ładunku. Platforma porusza się po ramionach tejże drabiny jak po szynach. Można ją wyposażyć w skrzynię chroniącą ładunek przed spadnięciem lub w zawieszki do transportowania wiader. Dzięki niej łatwo można dostarczyć paczki z dachówkami lub inne produkty z dołu aż na dach. Windy takie różnią się przede wszystkim nośnością, a także maksymalnym zasięgiem. Różna jest też prędkość wciągania ładunku, zawsze jednak odbywa się to szybciej niż gdyby był on wnoszony na dach przez robotników. Zazwyczaj windy takie wyposażone są w parę kółek, aby po złożeniu łatwo można było przetransportować je w inne miejsce lub do samochodu.
Podnośniki do transportu materiałów budowlanych
Na budowach podnośniki różnego rodzaju wykorzystywane są do transportu dużych partii materiałów budowlanych (np. płytek, dachówek, rolek, papy) a także ludzi. Sprawdzą się równie dobrze w pracach wykończeniowych jako mobilne rusztowanie. Przy pomocy podnośników może być wykonywane ocieplenie, tynki czy instalowane elementy zewnętrzne sztukaterii. Podczas budowy domu jednorodzinnego najczęściej stosowany jest podnośnik koszowy. Zbudowany jest z kosza (lub platformy) przymocowanego do hydraulicznego ramienia. Zazwyczaj taka konstrukcja występuje jako pojazd kołowy. Dzięki temu może wykorzystywany w wielu sytuacjach, zwykle są to prace wysokościowe. Na rynku jest wiele rodzajów podnośników koszowych. Wyróżnia je nie tylko sposób transportu, ale również kształt kosza i zakres ich poruszania w przestrzeni poziomej (niektóre kosze czy platformy są nieruchome, a są i takie, które mogą obracać się o 360°).
Dźwigi i żurawie do transportu materiałów budowlanych
Na bardzo dużych budowach do transportu materiałów budowlanych wykorzystuje się żurawie wieżowe. Za ich pomocą transportuje się bardzo ciężkie i wielkogabarytowe materiały budowlane m.in. belki stropowe i łączące, zbrojenie czy dachówki. Żurawie używają napędu i systemu olinowania, aby stworzyć mechaniczną przewagę, dzięki której mogą podnosić ciężkie ładunki. Dwa najważniejsze kryteria w konstrukcji żurawia to udźwig i stabilność. Napędy mechanizmów, kable, liny, łańcuchy i podstawowy system kół to niezbędne elementy każdego rodzaju żurawia. Włączenie do tych, stosunkowo prostych schematów, elementów elektronicznych sprawiło, że żurawie są bezpieczne i stabilne. Dzięki ich pomocy niezwykle szybko powstają osiedla, biurowce czy autostrady.
zdjęcia: Monier Braas, fotolia.com, pixabay,com