Szkło należy do najczęściej stosowanych materiałów w produkcji opraw oświetleniowych. Jest przejrzyste, a mimo swej kruchości, nie widać na nim upływającego czasu.
Mimo że projektanci i producenci opraw oświetleniowych z powodzeniem wykorzystują rozmaite materiały do ich tworzenia, to jednak szkło ciągle wiedzie w tej dziedzinie prym. Próby zastąpienia go innymi materiałami o podobnych lub zbliżonych właściwościach związanych np. z możliwością przepuszczania światła nie przynoszą rezultatu. Plexi, papier, cienkie tkaniny, choć są efektownym tworzywem opraw, w wielu aspektach nie wytrzymują konkurencji ze szkłem. Odporny na wysokie temperatury i niepalny, a ponadto łatwy w czyszczeniu i nie niszczący się materiał ma również wysokie walory estetyczne. Błyszcząca powierzchnia szkła w połączeniu ze światłem daje nieporównywalne z innym surowcem świetliste refleksy. Efekt ten może być dodatkowo wzmacniany, np poprzez użycie szkła kryształowego. Zmienia się też technika produkcji szkła oświetleniowego – produkuje się je już nie tylko z bezbarwnej masy szklanej, ale coraz częściej ze szkła mąconego. Szklane klosze mogą być poddane również dodatkowej obróbce: malowaniu z pistoletu, klejeniu kalki, zdobieniu za pomocą szlifu, matowaniu chemicznemu bądź piaskowaniu.
Modne oprawy wykonane ze szkła wyglądają zupełnie inaczej niż kiedyś. Kubiczne formy – kule, bańki, walce, prostopadłościany wykonuje się z całkowicie przezroczystego szkła, co sprawia, że źródło światła – żarówka – jest wyeksponowana. Oprawy są optycznie lekkie, czasami niemal niewidoczne, te w kształcie kuli przypominają często dmuchane bańki mydlane finezyjnie unoszące się w powietrzu. Szkło wykorzystywane do ich produkcji, choć bardzo cienkie jest odpowiednio wzmocnione. Często wykonuje się je ze szkła hartowanego, tzw. bezpiecznego. Całkowita przezierność opraw powoduje, że światło nie ma żadnych barier, co z jednej strony jest zaletą – energia świetlna wykorzystywana jest ekonomicznie – z drugiej zaś wadą – wymagają one bowiem odpowiednich źródeł światła. Jeszcze do niedawna w przezroczystych oprawach szklanych montowano żarówki z mlecznym szkłem, w tej chwili na topie są przezroczyste o różnorodnych kształtach i często z wyeksponowanymi dekoracyjnymi żarnikami. Na topie są również oprawy w stylu industrialnym, w których gładkie, przezroczyste szkło wypełnia przestrzeń metalowej lub drucianej konstrukcji w formie przestrzennej klatki. Jest to modyfikacja starych przemysłowych lamp, których szklana oprawa dodatkowo była chroniona drucianą osłoną.
Szkło należy do najczęściej stosowanych materiałów w produkcji opraw oświetleniowych
Nadal modne są klosze zrobione z dwóch lub więcej warstw cienkiego szkła. Zespoleniu ulega kilka warstw szkła przezroczystego lub połączenie szkła przezroczystego i mlecznego, dymionego lub kryształowego. Zewnętrzna warstwa oprawy, zazwyczaj całkowicie przezroczysta, kryje pod sobą warstwę mleczną. Przepuszczalność światła jest w takich oprawach mniejsza, ale ten typ oprawy zapewnia dodatkowe efekty dekoracyjne. Przenikające przez mleczną oprawę delikatne światło dodatkowo lekko załamuje się, pokonując barierę przezroczystego szkła. Podświetlone szło rozświetla dodatkowo wnętrze świetlistymi refleksami, a sama oprawa wydaje się bardziej dekoracyjna. Konstrukcja takich lamp może być dwojaka. Warstwy szkła mogą być trwale zespolone ze sobą, lub stanowić odrębne części – oprawy te są jednak trudniejsze do utrzymania w czystości. Podczas mycia trzeba je rozkręcić, a następnie na nowo skręcić. Wariantem pośrednim są lampy ze szkła mieszanego. Wykonane są one z jednej warstwy szkła – mlecznego w części kryjącej żarówkę i łagodnie przechodzącego w szkło zupełnie przezroczyste. Popularne są też oprawy ze szkła trójwarstwowego wykonanego metodą powlekania szkieł mąconych szkłem przezroczystym bezbarwnym. Często są one wytwarzane ręcznie – niedoskonałości w postaci zmąceń czy pęcherzyków powietrza wtopionych w strukturę szkła (tzw. efektu plader) czy też efektu cracle (spękania powierzchni) wpisują się w stylistykę tego typu opraw. W oprawach ze szkła warstwowego stosuje się też szkło kryształowe. Kryształ to bezbarwna i przezroczysta odmiana szkła zawierająca ołów wprowadzony w postaci tlenków. Im jest więcej ołowiu, tym jakość kryształu jest wyższa, a efekt rozproszenia światła lepszy. Najczęściej szkło mleczne znajduje się pomiędzy dwoma warstwami szkła kryształowego. Wewnętrzny kryształ zapewnia równomierne rozproszenie światła w całej oprawie lampy. Mleczne szkło gwarantuje ciepłe przyjemne światło. W ten sposób osiąga się wyższą wydajność świetlną, a oprawa lampy jest szczególnie podkreślona. Bardzo atrakcyjne są oprawy ze szkła Murano – ręcznie wytwarzanego, kolorowego, a zarazem całkowicie przezroczystego szkła. Efektowne kształty nawiązujące do szklanych naczyń kuchennych lub stołowych wpisują się w trend łączenia tradycji z nowoczesnością.
Osobnym trendem jest pozostawianie źródeł światła bez opraw. W trend ten wpisuje się bogata oferta rynkowa ozdobnych żarówek. Szklane osłony przybierają efektowne kształty często przypominają naczynia szklane różnego przeznaczenia: kuchenne i aptekarskie butelki, laboratoryjne menzurki itp. Używane do ich produkcji szkło jest całkowicie przezroczyste białe lub kolorowe, albo lekko przydymione. Są również modele łączące kolorowe szkło z przejrzystym białym. Można spotkać też żarówki z osłonami wykonanymi ze szkła kryształowego kształtem przypominające tradycyjne bańki zwykłych szklanych żarówek, a budzące skojarzenia z kryształowymi wazonikami. Pęk takich źródeł światła zawieszonych na kolorowych kablach łączy się w jedną oprawę oświetleniową – stanowiącą efektowną ozdobę pomieszczenia w stylu loftowym i industrialnym. Wielu producentów oferuje zestawy akcesoriów – kabli gładkich i z oplotem, oprawek, podsufitek, z których można samemu skomponować indywidualnie zaprojektowaną oprawę oświetleniową. Osobnym trendem w projektowaniu ozdobnych źródeł światła są osłonięte przezroczystym szkłem dekoracyjne specjalne żarniki węglowe – popularnie nazywane żarówkami Edisona. Zarówno szklane bańki żarówek, jak i żarniki mogą mieć różne kształty. Dekoracyjne żarniki stosuje się zarówno w tradycyjnych żarówkach, jak i źródłach światła LED. Można je stosować solo albo do lamp z przezroczystymi kloszami, do lamp „klatek” oraz kandelabrów.