Śruby są elementami złącznymi wykonanymi z metalu o gwintowanym trzpieniu. Wykorzystuje się je do tworzenia połączeń w konstrukcjach budowlanych, przemyśle, meblarstwie czy motoryzacji. Śruby budowlane często wykorzystywane są także przez majsterkowiczów do tworzenia konstrukcji w domu i wokół niego. Żeby połączenie było skuteczne i bezpieczne dla łączonego materiału potrzebne są jeszcze nakrętki i podkładki. W marketach budowlanych znajdują się śruby o różnych wielkościach i kształtach, a co za tym idzie także zastosowaniu. Wszystkie produkty z tej grupy spełniają wymagania norm polskich i międzynarodowych.
Biorąc pod uwagę konstrukcję i wygląd zewnętrzny, rozróżnia się między innymi:
- śruby z łbem sześciokątnym - klasyczne produkty z pełnym gwintem,
- śruby z trzpieniem walcowanym - część trzpienia od strony łba jest niegwintowana,
- śruby z łbem stożkowym - wpuszczane do elementu mocowanego w taki sposób, że łeb tworzy lico z jego powierzchnią, montowane za pomocą kluczy imbusowych,
- śruby z łbem walcowanym - montowane z użyciem imbusa, a łeb najczęściej wpuszczany w otwór okrągły,
- śruby zamkowe z łbem grzybkowym - półokrągła powierzchnia łaba pozostaje na zewnątrz, a śruba blokowana jest za pomocą kwadratowego zamka pod łbem,
- śruby z gniazdem - stosowane głównie w motoryzacji, jedyny przykład śrub bez łba gwintowanych na całej wysokości trzpienia, montowanych za pomocą kluczy torx lub imbusowych.
Do produkcji elementów złącznych stosuje się materiał o różnych parametrach. Choć wiele osób nie zwraca na to uwagi, każda śruba ma oznaczenie numeryczne określające jej klasę. Pierwsza liczba określa wytrzymałość na rozciąganie, a druga granicę plastyczności. Rozróżnia się dziesięć podstawowych klas wytrzymałości, które wskazują na zastosowanie elementów złącznych:
- 3.6; 4.6; 5.6; - stosowane do łączenia elementów miękkich niewymagających mocnego przykręcenia,
- 4.8; 5.8; 6.8 - uniwersalne śruby do montażu elementów drewnianych lub stalowych i powszechnie wykorzystywane w budownictwie,
- 8.8; 9.8; 10.9; 12.9 - śruby stosowane w motoryzacji i konstrukcjach przemysłowych głównie do łączenia stali, które mogą być dokręcane z dużą siłą.
Informacje o klasie znajdują się na wierzchniej części łba obok symbolu producenta. W niektórych śrubach, gdzie brak jest miejsca na tłoczenie numeracji, można spotkać symbole w postaci tłoczeń okrągłych lub rombów na spodniej części trzpienia.
W szczególnych warunkach stosowane są także śruby, do których wykorzystuje się stal o wysokiej zawartości chromu. Z uwagi na minimalne procesy korozyjne można stosować je w środowiskach trudnych. W tym wypadku rozróżnia się dwie klasy specjalne:
- A2 - śruby nierdzewne, które mogą być stale lub czasowo narażone na działanie wilgoci,
- A4 - śruby kwasoodporne, znakomicie znoszące środowiska agresywne kwaśne czy zasadowe.
Śruby są elementami złącznymi wykonanymi z metalu o gwintowanym trzpieniu. Wykorzystuje się je do tworzenia połączeń w konstrukcjach budowlanych, przemyśle, meblarstwie czy motoryzacji. Śruby budowlane często wykorzystywane są także przez majsterkowiczów do tworzenia konstrukcji w domu i wokół niego. Żeby połączenie było skuteczne i bezpieczne dla łączonego materiału potrzebne są jeszcze nakrętki i podkładki. W marketach budowlanych znajdują się śruby o różnych wielkościach i kształtach, a co za tym idzie także zastosowaniu. Wszystkie produkty z tej grupy spełniają wymagania norm polskich i międzynarodowych.
Biorąc pod uwagę konstrukcję i wygląd zewnętrzny, rozróżnia się między innymi:
- śruby z łbem sześciokątnym - klasyczne produkty z pełnym gwintem,
- śruby z trzpieniem walcowanym - część trzpienia od strony łba jest niegwintowana,
- śruby z łbem stożkowym - wpuszczane do elementu mocowanego w taki sposób, że łeb tworzy lico z jego powierzchnią, montowane za pomocą kluczy imbusowych,
- śruby z łbem walcowanym - montowane z użyciem imbusa, a łeb najczęściej wpuszczany w otwór okrągły,
- śruby zamkowe z łbem grzybkowym - półokrągła powierzchnia łaba pozostaje na zewnątrz, a śruba blokowana jest za pomocą kwadratowego zamka pod łbem,
- śruby z gniazdem - stosowane głównie w motoryzacji, jedyny przykład śrub bez łba gwintowanych na całej wysokości trzpienia, montowanych za pomocą kluczy torx lub imbusowych.
Do produkcji elementów złącznych stosuje się materiał o różnych parametrach. Choć wiele osób nie zwraca na to uwagi, każda śruba ma oznaczenie numeryczne określające jej klasę. Pierwsza liczba określa wytrzymałość na rozciąganie, a druga granicę plastyczności. Rozróżnia się dziesięć podstawowych klas wytrzymałości, które wskazują na zastosowanie elementów złącznych:
- 3.6; 4.6; 5.6; - stosowane do łączenia elementów miękkich niewymagających mocnego przykręcenia,
- 4.8; 5.8; 6.8 - uniwersalne śruby do montażu elementów drewnianych lub stalowych i powszechnie wykorzystywane w budownictwie,
- 8.8; 9.8; 10.9; 12.9 - śruby stosowane w motoryzacji i konstrukcjach przemysłowych głównie do łączenia stali, które mogą być dokręcane z dużą siłą.
Informacje o klasie znajdują się na wierzchniej części łba obok symbolu producenta. W niektórych śrubach, gdzie brak jest miejsca na tłoczenie numeracji, można spotkać symbole w postaci tłoczeń okrągłych lub rombów na spodniej części trzpienia.
W szczególnych warunkach stosowane są także śruby, do których wykorzystuje się stal o wysokiej zawartości chromu. Z uwagi na minimalne procesy korozyjne można stosować je w środowiskach trudnych. W tym wypadku rozróżnia się dwie klasy specjalne:
- A2 - śruby nierdzewne, które mogą być stale lub czasowo narażone na działanie wilgoci,
- A4 - śruby kwasoodporne, znakomicie znoszące środowiska agresywne kwaśne czy zasadowe.