Nowoczesne bramy garażowe zaprojektowane są i wykonane z myślą o wymagających użytkownikach. Za najbardziej komfortowe uznaje się bramy segmentowe. Są mocne i trwałe, łatwo się otwierają, nie zabierają także miejsca w garażu i przed nim.
Bramy segmentowe swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim sposobowi otwierania – otwierają się w linii prostej do góry (lub na bok), pozwalając tym samym w pełni wykorzystać powierzchnię garażu. Bramy segmentowe to idealne rozwiązanie, gdy podjazd jest krótki lub garaż wychodzi bezpośrednio na ulicę. Można je zamontować w każdej sytuacji – niezależnie od kształtu otworu do garażu, nadają się także do garaży remontowanych. Ponadto charakteryzują się doskonałymi parametrami izolacyjnymi.
Budowa bram segmentowych
Bramy segmentowe zbudowane są z poprzecznych paneli o wysokości ok. 50 cm. Segmenty unoszonego skrzyła są podciągane na linkach, przesuwają się na rolkach i chowają pod sufitem garażu. W standardowej bramie do domu jednorodzinnego są 4 panele. Dostępne są również modele 5- czy 6-panelowe, które montuje się w garażu np. na samochód dostawczy. Bramy wykonane są z ocynkowanej blachy stalowej pokrytej warstwą ochronną i/lub dekoracyjną. W wersjach ocieplonych przestrzenie między panelami wypełnione są pianką poliuretanową. Segmenty mają grubość 20-67, najpopularniejsze mają grubość 40-42 mm. Aby móc zamontować taką bramę, na suficie nie można prowadzić żadnych instalacji ani zabudowywać go w strefie ok. 3 m od wjazdu.
Bramy segmentowe boczne
Inaczej nazywane sekcyjnymi, to odmiana otwieranych pionowo ścian segmentowych. Zasada działania segmentowych bram bocznych jest taka sama, z tą różnicą, że płaszcz zwija się na jedną ze ścian, na której umieszczane są prowadnice. Minusem jest to, że tracimy jedną ze ścian, ale za to możemy powiesić ściany na suficie. Bramy segmentowe boczne sprawdzą się w szerokich garażach. Poziomy ruch po szynach przyspiesza proces otwierania.
Wykończenie bram segmentowych
Bramy segmentowe bez najmniejszego problemu dopasujemy do elewacji domu, gdyż dostępne są w różnych wykończeniach. Blacha stalowa jest profilowana za pomocą przetłoczeń. Mogą być one poziome o różnej szerokości. Panele mogą mieć jedno przetłoczenie w połowie wysokości (wygląda to tak, jakby w bramie było osiem paneli, a nie cztery) albo kilka w odstępie 10-12 cm (brama wtedy wygląda jak rolowana). Na segmentach może być widoczna także mikrofala, czyli wiele wąskich, gęsto wykonanych przetłoczeń. Do domów o tradycyjnej architekturze pasują bramy z przetłoczeniami kasetonowymi. Dostępne są również bramy o przetłoczeniach asymetrycznych lub eliptycznych. Blacha w bramach garażowych może mieć różną strukturę, np. zupełnie gładką, naśladującą układ słojów drewna czy dającą pod palcami wrażenie piasku. Blacha jest powlekana warstwą ochronną farby proszkowej i lakierowana. Każdy producent ma ma w swojej ofercie bramy w podstawowej palecie popularnych kolorów. Na zamówienie można wykonać bramę w dowolnym kolorze z palety RAL, jednak będziemy musieli na nią dłużej poczekać, a także więcej zapłacić.. Na rynku są też bramy okleinowane o wykończeniu drewnopodobnym.
W skrzydle bramy mogą być zainstalowane okrągłe lub prostokątne przeszklenia, które pozwalają na dopływ światła do garażu. Są to elementy przezierne lub nieprzezierne z akrylu. Mogą być one dwupowłokowe z przegrodą termiczną, dzięki czemu są ciepłe. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie domu, można zastosować elementy szklane z szyb klejonych. Do ozdobnego wykończenia bramy można też wykorzystać aplikacje ze stali nierdzewnej satynowanej. Mają one kształt płaski w postaci linii, kwadratu, prostokąta, rombu lub koła.
Ciepła i szczelna brama segmentowa
Ciepła brama to brama szczelna. Z tego powodu szczeliny między segmentami połączonymi stalowymi zawiasami są więc wypełniane gąbką lub uszczelkami wargowymi z gumy. Szczelność i termoizolacyjność bramy zapewniają również wyprofilowania typu wpust-wypust na stykach paneli. Takie rozwiązanie powoduje, że panele wsuwają się głęboko jeden w drugi. Niektórzy producenci dodatkowo dla uszczelnienia styku paneli stosują nakładki izolujące. Ważne są także uszczelnienia zamontowane po obwodzie i na dole bramy. Mogą w tych miejscach być zainstalowane uszczelki listkowe lub wargowe. Niekiedy są to dodatkowe ramki z uszczelkami instalowane po obwodzie bramy.
Najważniejszy jest jednak wybór ciepłej bramy segmentowej. Duża popularnością cieszą się modele o grubości 42 mm. Ale jeśli zależy nam na utrzymaniu wyższej temperatury w garażu, możemy zdecydować się na cieplejsze rozwiązanie, np. bramę z izolowanymi termicznie segmentami o grubości 67 mm. Współczynnik przenikania ciepła takiej bramy wyposażonej w podwójne uszczelki wargowe na łączeniach segmentów oraz w podwójną uszczelkę progową może wynosić nawet U = 1,0 W/(m2·K).
Brama segmentowa z napędem
Standardem są dzisiaj bramy segmentowe otwierana automatycznie. Napęd do bramy powinniśmy kupić od razu w zestawie. Oddzielny zakup tych dwóch elementów od dwóch różnych producentów wychodzi dużo drożej, a ponadto warunki gwarancji nie zawsze będą optymalne. Jeśli producent dobiera napęd do swojej bramy, całość jest objęta odpowiednią gwarancją i rękojmią. Siłowniki do lekkich bram pojedynczych zazwyczaj mają moc 600-800 N, natomiast do ciężkich i podwójnych – 1000 N. Na obudowie siłownika znajduje się lampka, która włącza się razem z jego uruchomieniem i oświetla wnętrze garażu – nie musimy więc włączać dodatkowego oświetlenia podczas wjazdu czy wyjazdu z garażu.
Do obsługi napędu bramy używane są zdalne piloty (mogą przybierać różne formy). Najlepiej wybrać urządzenie wielokanałowe, dzięki któremu będziemy mogli obsługiwać bramę wjazdową, rolety, a nawet drzwi wejściowe. Oczywiście każda brama garażowa zamykana automatycznie musi być wyposażona w mechanizm otwierania ręcznego. Pod sufitem na listwie jezdnej wisi linka wysprzęglająca – po jej pociągnięciu będziemy mogli otworzyć ręcznie bramę w przypadku awarii instalacji elektrycznej. Jeśli do garażu nie mam innego wejścia, mechanizm ten powinien być połączony z klamką zewnętrzną, która pozwoli otworzyć skrzydło stojąc na wjeździe. Innym podstawowym wyposażeniem każdego napędu jest blokada antywyważeniowa. Zamkniętej bramy nie można podważyć. Im ktoś z większą siłą podważa bramę, tym bardziej kieł lub koło zębate się blokuje. W bramach zamontowany jest także hamulec bezpieczeństwa z czujnikiem przeciążeniowym. Jego zadaniem jest zatrzymanie skrzydła w przypadku natrafienia na opór, np. gdyby w chwili opuszczania dotknęło przedmiotu pozostawionego we wjeździe. Kolejnym ważnym mechanizmem jest zabezpieczenie przed nagłym opadnięciem skrzydła. W momencie urwania się sprężyny lub linki następuje blokada skrzydła. Do sterowania bramą garażową można wykorzystać nowoczesne systemy sterowania, dzięki czemu będzie ona stanowić element domu inteligentnego.
zdjęcia: Hörmann, Wiśniowski